NAJVAŽNIJE

LOŠA SEZONA U BUDVI: Regionalna prestonica turizma bez gostiju

Toliko najavljivani turistički bum, kolone turista, prebukirani privatni smeštaj, pune plaže, restorani i lokali, što bi leto 2023. popelo na tron kada je reč o uspešnosti sezona u crnogorskoj turističkoj istoriji, sudeći po trenutnoj situaciji u perjanici turističkog prometa Crne Gore – Budvi, još nema.


Najave, posebno s državnih adresa, da će ova sezona oboriti rezultate rekordne 2019 – na “terenu” se ne vide, a toliko iščekivani špic leta nikako da počne, iako je jul praktično pri kraju.

Uprkos tome što se optimisti i dalje nadaju da će od ponedeljka metropola turizma biti puna, skraćivanje špica leta na samo dvadesetak dana loš je signal za turističku privredu, jer je to, prema mišljenju mnogih, nedovoljno da se ostvare profiti koji bi izvukli lošiju posetu tokom maja i juna zbog nepovoljnih vremenskih prilika, ali i “julsku rupu” kada je bio evidentan manjak gostiju.

“Sam početak sezone od kraja marta je obećavao rekordnu turističku sezonu, međutim, trebalo bi da smo u špicu sezone, a grad je poluprazan”, kaže u razgovoru za “Vijesti” vlasnik starogradskog lokala “Mozart” Luka Vučković.

Ističe da mu je obim posla u poređenju s junom isti što se, kako kaže, nikada nije desilo.

“Iz razgovora s kolegama koji se bave izdavanjem smeštaja saznajem da im je ista poslovna situacija kao i nama. Tačno je da smo podigli cene od deset do dvadest odsto, ali ne vidim u tome glavni problem jer je su cene značajno veće u zemljama okruženja nego kod nas. Moram da napomenem da nam je PDV od sedam odsto na hranu i bezalkoholno piće značajno pomogao u poslovnom oporavku od loših sezona izazvanih koronom”, naglašava Vučković.

Prema podacima Turističke organizacije Budve, u gradu ipak boravi više gostiju nego lani u isto vreme. Ipak, ti podaci moraju se uzeti s rezervom, jer TO Budve nema precizne podatke o broju ležaja u privatnom smeštaju, te se navode samo procene.

A na rivijeri od Jaza do Buljarice, kako se navodi u najnovijem izvještaju TO Budve, boravi 37.755 gostiju, što je za četiri odsto bolja popunjenost nego sredinom jula prošle godine. U privatnom smeštaju, prema istim izvorima, boravi 20.959 gostiju, sedam odsto više nego lani, dok je u hotelima smeštano 15.861 turista, ili tek jedan odsto više nego u istom periodu prošle godine.

Da tokom jula nisu ostvareni dobri rezultati, potvrđuje za “Vijesti” predsednik Udruženja ugostitelja Budve Aleksandar Jovanović.

„Jul je podbacio kada je u pitanju privatni smeštaj i vanpansionska potrošnja. Trenutno ima gostiju, ali su očekivanja bila veća, shodno dobroj predsezoni i najavama. Budva je malo skuplja za tradicionalne goste iz regiona i to je razlog slabije potrošnje. Takođe, nova tržišta – Saudijska Arabija, Poljska i baltičke zemlje, nemaju kupovnu moć zapadnih gostiju, Skandinavaca, Britanaca”, ističe Jovanović.

Direktorka Udruženja izdavalaca privatnog smeštaja u Crnoj Gori Branka Džoganović navodi da su u privatnom smještaju u južnoj regiji u najvećem broju gosti iz regiona i dijaspore.

“Njihov dolazak je uslovljen godišnjim odmorima, raspustom i studentskim rokovima. Došlo je do određenih pomeranja i to se pored vremenskih prilika odrazilo na trenutno stanje. I prošle godine je špic sezone počeo oko 20. jula, što ne može nikako da se nadoknadi u nastavku sezone. Uporno neplansko upravljanje kapacitetom privatnog smeštaja od strane nadležnih institucija drži izdavaoce smeštaja u prilično nepovoljnom i neravnopravnom položaju. Cene su u rangu najavljenih, u pojedinim gradskim zonama i povoljnije. Privatni smeštaj je najpovoljnija usluga u ukupnom turističkom proizvodu”, naglašava ona.


Izvor:vijesti,nezavisni.rs