Besplatna vožnja za 2 sata kašnjenja voza

Građani Evropske unije koji koriste usluge železnica ubuduće bi mogli da imaju mnogo veća prava.

Odbor za transport i turizam Evropskog parlamenta pre nekoliko dana izglasao je direktivu koja reguliše ovu oblast i koju još treba da potvrdi Evropska komisija.

Loading...

Predlog je da, ukoliko voz kasni sat vremena, putnici mogu da zahtevaju povraćaj 50 odsto iznosa cene karte. Od sat i po do dva 75 odsto, a za svako kašnjenje duže od dva sata moći će da računaju na povraćaj celokupnog iznosa karte. Ta prava moći će da ostvare čak i ako je kašnjenje uzrokovano lošim vremenskim uslovima.

– Mnogo korisnika železničkog prevoza smatralo je da ne mogu da ostvare nikakva prava u slučaju kašnjenja voza, loših veza ili otkazivanja putovanja. Tome doprinosi i činjenica da većina država članica ima mehanizme kojima svoje železnice izuzima iz obaveza o pravima potrošača – izjavila je za naš list Biljana Borzan, hrvatska evroparlamentarka i članica Odbora za zaštitu potrošača koja je takođe učestvovala u izradi ove direktive. Ona smatra da će predlog koji je nedavno usvojen bolje zaštiti putnike u železničkom saobraćaju.

– Bolje se regulišu prava putnika koji imaju više karata za jedno putovanje, jer često u slučaju kašnjenja prvog voza, kasnite i na sledeći. Potencira se, takođe, i pravo na informisanost. Putnik pri kupovini karte mora da bude obavešten o najboljim opcijama i svojim pravima – kaže Borzan.

Situacija u Srbiji je drugačija u odnosu na EU. Kako kažu u preduzeću „Srbija voz”, regulativa koja je nedavno izglasana na nivou Unije i ona koja važi kod nas se razlikuju ali je, dodaju, „cilj da se one što pre usklade iako Srbija nije članica EU”. Zato je, kako kažu, u prethodnom periodu usvojen pravilnik Evropskog parlamenta i Saveta o pravima i obavezama putnika u železničkom saobraćaju.

loading...
loading...

– Poštujemo te odredbe, osim kada je reč o naknadama putnicima u slučaju kašnjenja, jer nismo članica EU – navode u ovom preduzeću i dodaju da se vode preporukama iz 2005. koje propisuje Povelja o međunarodnom putničkom saobraćaju. Šta ona podrazumeva? Pre svega obavezu „Srbija voza” da informaciju o privremenoj izmeni reda vožnje objavljuje odmah po saznanju. Takođe, dužno je i da na zvaničnoj internet stranici i blagajnama objavljuju informacije o redu vožnje, ponudama kao i o prevozu osoba s posebnim potrebama.

Na pitanje koja su prava putnika u slučaju kašnjenja vozova ili odlaganja putovanja, u „Srbija vozu” kažu da su dužni da ako voz kasni duže od tri sata putnicima ponude osveženje (najmanje jedno bezalkoholno piće).

– Ako nije moguće da se putovanje nastavi istog dana i ne postoji alternativni prevoz po razumnoj ceni, nudimo prenoćište, ukoliko u regionu postoji raspoloživ smeštaj – odgovorili su za „Politiku” u ovom preduzeću.

Nadoknada putnicima je nešto povoljnija u slučaju kada je „Srbija voz” uticao na kašnjenje međunarodnog putničkog voza. Tada će za kašnjenje duže od jednog sata putniku biti nadoknađeno 20 odsto od cene karte u domaćem saobraćaju. Za više od tri sata moći će da dobije povraćaj od 30 odsto. Pravo na nadoknadu, objašnjavaju, imaju putnici koji uz reklamaciju prilažu voznu kartu izdatu po međunarodnoj putničkoj tarifi. Pravo na nadoknadu nemaju putnici s kartom kao što su PASS ili one kupljene po sniženim cenama, kao i oni koji su pre otpočinjanja putovanja bili obavešteni o kašnjenju voza kojim su nameravali da putuju.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.